tisdag 22 november 2016

I helgen hade jag glädjen att delta i deckarkursen med Marianne Peltomaa i Vasa (arrangerad av FSL, dock inte lärarförbundet). Det var givande dagar då vi talade om innehåll och struktur och om olika sätt att jobba sig fram till sin berättelse. Än idag är jag osäker på om jag någonsin kommer att skriva en renodlad deckare. Men ändå gav mig kursen många nya infallsvinklar.

Mest givande i teoriväg var kanske hur man kan gestalta ett persongalleri i en berättelse med en slags mindmapping och hur man kan rita scheman över hur handlingen kronologiskt rör sig från den ena personen till den andra. Samt att man kan ha olika alternativa scenarion och sedan, under arbetets gång, välja något av dem eller hitta på ett helt nytt, som känns ännu mer logiskt för berättelsen.

Det finns olika grenar inom kriminalromangenren. Själv skulle jag gärna skriva en spännings- eller skräcknovell någon gång. Men just nu håller jag på och jobbar med ett helt vanligt romanmanus, visserligen med ett dödsfall, men än så länge är jag osäker på om det är ett naturligt dödsfall eller en olycka eller ett mord.

Tiden får utvisa hur det blir.