lördag 31 december 2016

Den sista dagen av året är det dags att sammanfatta skrivåret 2016. Det här har nog varit mitt bästa skrivår någonsin.

Redan i början av året antogs ett av mina romanmanus för publicering. Boken som kommer ut våren 2017 på Scriptum har ännu bara ett arbetsnamn, men jag ser redan fram emot att få göra den sista finslipningen tillsammans med min redaktör efter nyår. Den här boken har levt med mig väldigt länge. Tänk att den äntligen kommer att få anta fysisk form!

I början av året fick jag också mitt första arbetsstipendium. Tack vare stipendiemedel från Centret för konstfrämjandet och Svenska kulturfonden har jag kunnat förverkliga en mångårig dröm: att få skriva på heltid under en längre sammanhängande perod. Jag har jobbat med flera olika manus, skrivit både prosa och poesi och dessutom börjat blogga.

Idag har jag varit tjänstledig från mitt lärarjobb under fem månader. Framför mig har jag ytterligare fem månaders ledighet. Så här halvvägs kan jag bara konstatera att det har varit värt det. Det har varit värt alla år av extra, olönat arbete, då jag har försökt kombinera skrivandet med mitt lärarjobb. Det har varit värt alla tidiga skrivmorgnar och alla helger och ledigheter, då jag har tillbringat framför datorn.

Den här hösten känner jag att jag har hittat hem. Jag hoppas att 2017 bär med sig nya möjligheter för dig och mig att förverkliga våra drömmar.

Med önskan om ett gott nytt år!