tisdag 24 januari 2017

Ibland befinner man sig mitt mellan två projekt och kommer sig inte riktigt för att göra någonting alls. Där har jag befunnit mig de senaste dagarna. Jag har lagt undan manuset jag jobbat med under de senaste månaderna och väntar nu ivrigt på att få kommentarerna till vårens romanmanus av min redaktör.

Men att inte ha något särskilt att göra kan ibland löna sig.

Jag har
  • städat
  • sorterat reklam och fört bort papper, glas och metallskrot
  • lånat böcker på biblioteket
  • skrivit dagbok
  • läst poesi på Phoenix Open Mic
  • varit på en sju rätters middag på Gustav Wasa
  • spelat dator- och kortspel med mina barn
  • gjort lite lektörsjobb
  • skrivit en NOVELL

Det där sista var riktigt upplivande. Det är ett tag sedan jag skrev något i novellväg, men nu blev det alltså av. Innan den är helt färdigt krävs det naturligtvis flera genomläsningar, men jag har i alla fall en början.

På nätterna håller jag på och läser en bok av Hemingway, där han sitter på caféer i Paris och skriver noveller och det slog mig att jag egentligen borde göra detsamma. Alltså inte resa till Paris, utan skriva noveller, för det är ju det jag tycker allra, allra bäst om. Egentligen borde jag ha som mål att skriva en ny novell eller ett novellutkast varje vecka.

PS. Jag skriver ganska korta noveller.