fredag 7 december 2018

Förutom att astma-sanera i vårt hem - slänga krukväxter, lägga undan mattor, tvätta täcken och gardiner och andra textilier - har jag börjat bearbeta ett novellmanus. Då en del av mina krafter har återvänt, orkar jag jobba några timmar per dag.

Att gå och handla mat till affären känns inte längre övermäktigt.

Självständighetsdagen förlöpte i pepparkaksbakandets tecken. Och kvällen innan deltog jag i musikskolans julfest, där det var ett stämnings- och andaktsfullt program, där många små och stora stjärnor fick dela med sig av sina musikstycken och sånger som de övat på under hösten.

Själv spelar jag också piano mellan varven - för tillfället mest stycken av Chopin, Beethoven och Debussy. Ikväll firar Finlands svenska författareförening sin österbottniska julfest. Jag hoppas orka vara med ett par timmar och att rösten håller.

Annars får jag sitta tyst och lyssna. Det sägs ju att tala är silver, men tiga är guld. Det får jag öva mig på så här i december, när julfirandet står för dörren och man ska umgås med släkt och vänner samt orka konsumera däremellan.

En fridfull adventstid önskar jag alla som läser mina blogginlägg!