onsdag 24 augusti 2016

I lördags var jag ledig. Jag menar inte bara ledig från skoljobbet, som jag brukar vara i vanliga fall, då jag jobbar som lärare i veckorna och med något av mina skrivprojekt när jag är ”ledig”. Jag menar ledig.

På söndagen kunde jag inte hålla mig. När jag läste dagstidningen fick jag en ny idé. Jag skrev ett par sidor innan de andra hade stigit upp. Senare på dagen for jag ut på en joggingtur, och idéerna vecklade ut sig, multiplicerades. Den här veckan har jag jobbat vidare med en av idéerna jag fick under helgen.

Det är mycket länge sedan jag har skrivit på några nya, längre texthelheter. Om man är upptagen av andra saker hela tiden hinner hjärnan inte tänka några nya tankar. Och tänker man dem, hinner man i alla fall inte realisera dem. Att vara i ett kreativt flöde kräver tid, energi och framför allt vila. Och kanske ett och annat motionspass?