tisdag 30 augusti 2016

De senaste åren har jag deltagit i otaliga skrivarkurser. Att gå en skrivarkurs handlar inte bara om att lära sig saker. Minst lika viktigt är att få lära känna andra skribenter och vara i ett kreativt sammanhang där man kan stöda varandra och diskutera varandras texter.

Min erfarenhet är att deltagarna i en skrivarkurs har mycket att ge varandra, ibland lika mycket som en eventuell ledare. På ett sätt är vi alla på samma nivå inför en text. Vi har alla något att bidra med, utgående från vårt förhållande till läsande och skrivande och utgående från vår livserfarenhet.

Att vilja skriva texter och speciellt att vilja få en bok utgiven kräver ett visst mod och en stor envishet. Vägen från skrivbordslådan till en färdig produkt är lång. Men under en skrivarkurs kan en texts livslopp bli mer överskådligt. Man skriver en text, man delar den och diskuterar den. Glädjen över att någon har orkat läsa igenom en text man har knåpat ihop och dessutom har intressanta synpunkter på den, känns berikande.

Ibland kan man se mer långsiktiga resultat av sitt arbete. Grunden till min novellsamling "Jag undrar hur det känns att falla fritt" lades under en novellkurs vid Vasa Arbis läsåret 2011-12, med Christian Ahlbom som ledare. Jag hade skrivit på egen hand redan tidigare, men under den här kursen insåg jag att jag har vad som krävs för att kunna skriva verkligt bra texter, texter som berör läsaren.

Ifjol gick jag en novellkurs vid Vasa Arbis igen, den här gången med Hannele Rabb. En av novellerna jag skrev då finns med i det senaste numret att litteraturtidskriften Presens. Det är också min novell ”Halvfärdig” som har inspirerat layoutansvariga Hilda Forss till motivet på pärmbilden.