fredag 19 augusti 2016

Som lärare har man ofta en ganska klar struktur på sina arbetsdagar, men hur gör man för att strukturera arbetet om man jobbar hemma?

För det första är det bra att veta hur man själv fungerar och vad man trivs med. Jag jobbar bäst på morgnar och förmiddagar, när det är tyst och tomt i huset. Vid lunchtid slår jag på radion och låter den ibland slå på. Kanske hinner jag klämma in ännu ett skrivpass innan barnen kommer hem?

Om man jobbar kreativt är det inte bara själva skrivandet som räknas. Hittills den här veckan har jag mest jobbat med textbearbetning. Det är ett ganska analytiskt arbete, som kräver tålamod och koncentration. Därför har jag märkt hur viktigt det är med pauser. En kort paus då jag tvättar kläder eller plockar ur diskmaskinen kan göra under.

När jag inte orkar mer går jag ut på en promenad. Eller så lägger jag mig i soffan och läser en bok. Eller så plockar jag bär i trädgården, lyssnar på musik, löser ett sudoku, skriver dagbok, krafsar ner lite poesi eller tänker ut ett blogginlägg.

Det låter nästan för bra för att vara sant. Men det är det.